Historia materiałów POS: kiedy użyto ich po raz pierwszy i jak kształtowała się ich rola w handlu?

ludzie

Materiały POS (ang. point of sale materials) to obecnie jedne z powszechniejszych nośników reklam adresowanych do klienta detalicznego. Materiały te produkowane są w ramach nośników reklamy BTL (ang. below the line) będącej reklamą kierowaną poza środkami masowego przekazu. Ich podstawową funkcją jest wspieranie działań promocyjnych i sprzedaży bezpośrednio w punkcie sprzedaży lub w jego najbliższym otoczeniu.

Terminologia materiałów wspierających sprzedaż detaliczną różni się w zależności od regionu – w Rosji i w Stanach Zjednoczonych stosowana jest nazwa POP (ang. point of purchase), natomiast w Polsce często możemy spotkać się z nazwą POSM (ang. point of sale materials). Niezależnie od określenia materiałów sprzedażowych, ich rola oraz wpływ na współczesną reklamę pozostaje niezmienna.

Rozwój materiałów POS – długa droga ku współczesnej reklamie detalicznej

Trudno precyzyjnie określić, kiedy wykształcił się popyt na materiały POS. Generalnie przyjmuje się, że pierwsze materiały wspierające sprzedaż powstały wraz z powstawaniem i rozwijaniem się handlu, gdy rosła potrzeba prezencji sprzedawanych produktów.

Warto zaznaczyć, że pierwsze materiały wspierające sprzedaż i nakłaniające do zakupu towaru pochodzą z czasów starożytnych. Pierwsze materiały POS były wykonywane w formie napisów zdobiących ściany oddzielone od budynków, w których prowadzone były sklepy. Często materiały POS były tworzone w formie infografik prezentujących charakter biznesu prowadzonego przez starożytnych przedsiębiorców.

Starożytna Grecja położyła podwaliny pod ideę kolportażu

W Starożytnej Grecji materiały wspierające sprzedaż przyjmowały formę przypominającą współczesny kolportaż. Starożytni Grecy spisywali informacje na temat wydarzeń sportowych i kulturalnych, a następnie rozprowadzali zapiski wśród obywateli. Przyjmuje się, że tak narodziła się idea masowego dystrybucji informacji. Wraz z upowszechnieniem się druku w połowie XV wieku w Europie, tradycja Starożytnych Greków stała się bazą do pierwszych działań reklamowych na masową skalę.

Coraz większa potrzeba prezencji towarów

Kolejnym kluczowym czynnikiem rozwojowym dla współczesnych materiałów wspierających sprzedaż był również fakt, iż kilka stuleci temu ilość towarów była mocno ograniczona, przez co cechował je swego rodzaju elitaryzm. O ile towary pierwszej potrzeby, takie jak: jedzenie, meble, odzież, naczynia były dość powszechnie dostępne, o tyle inne produkty uznawane były za dobra bardziej lub mniej luksusowe. W związku z tym handlarze oraz sprzedawcy, chcący wyróżnić swoje wartościowe przedmioty spośród bardziej przyziemnego asortymentu, umieszczali je w specjalnie eksponowanych miejscach na wystawach sklepowych, w kramach, czy na obwoźnych stoiskach. Przyjmuje się, że wraz z potrzebą coraz intensywniejszej promocji oraz reklamy elitarnych towarów, zaczęły powstawać coraz bardziej zaawansowane i angażujące odbiorcę materiały wspierające sprzedaż.

A jak prezentują się współczesne materiały POS? Sprawdź artykuły POS firmy Canvas i poznaj nowoczesną formę materiałów wspierających sprzedaż.

Dodaj komentarz