Kierowca pod opieką. Aktywne systemy bezpieczeństwa

system

Nowoczesna motoryzacja to nie tylko znakomite osiągi, design czy komfort. Jednym z najważniejszych frontów rozwoju technologicznego jest bezpieczeństwo.

Zmiany, jakie zaszły w tym temacie przez ostatnie kilkadziesiąt lat są naprawdę rewolucyjne, jednak dziś prawdziwą awangardą są aktywne systemy bezpieczeństwa. Zmieniają one stare podejście minimalizowania strat w nową, znakomitą filozofię unikania zagrożeń.

Kierowca autonomicznego auta

Dla zrozumienia, czym są aktywne systemy bezpieczeństwa, konieczne jest uznać jedną, ważną prawdę. To kierowca jest najważniejszy, z jego skupieniem, rozsądkiem i szybkością myślenia. Każdy z asystentów kierowcy powstaje, aby stworzyć jak najskuteczniejszą współpracę człowieka i maszyny, dla zapewnienia najlepszego możliwego bezpieczeństwa.

Jednym z najciekawszych samochodów wyposażonych w aktywne systemy bezpieczeństwa jest Mazda 6. Choć nie jest to luksusowa limuzyna segmentu premium, ma w zasadzie wszystkie udogodnienia i usprawnienia dostępne na rynku. Dostępne w tym modelu systemy bezpieczeństwa to najnowocześniejsze technologie, które idealnie współpracują z kierowcą. Ich pakiet nazywa się i-ACTIVSENSE i zawiera wszystko, co potrzebne dla najlepszego możliwego bezpieczeństwa.

Systemy aktywnego bezpieczeństwa Mazdy 6

I-ACTIVSENSE zapewnił temu świetnemu modelowi Mazdy pełne 5 gwiazdek NCAP. Taki wynik zawdzięcza ona nie tylko konstrukcji i bezpieczeństwu pasywnemu, ale też systemom aktywnego bezpieczeństwa wchodzącym w skład tego właśnie pakietu.
System LAS (Lane Assist System) wspomaga utrzymanie w pasie ruchu. Gdy zaczniemy wyjeżdżać poza linie, wyznaczające pas, Mazda najpierw ostrzeże nas o tym dźwiękiem, a następnie sama skoryguje tor jazdy.

Driver Alert to system, który monitoruje zachowanie kierowcy na drodze, szukając potencjalnych oznak zmęczenia. Dzięki temu, nawet jeśli nie jesteśmy świadomi tego, że potrzeba odpoczynku powoduje że popełniamy błędy, samochód przypomni nam o tym.
Adaptacyjne światła LED (ALH) zapewniają dobrą widoczność w nocy, poprzez dostosowanie się do prędkości, zakrętów, czy nawet skrzyżowań. Jednocześnie, wykrywanie samochodów jadących z przeciwka pozwala uniknąć oślepiania innych kierowców.
System SCBS (Smart City Brake Support) to świetny asystent hamowania, pozwalający uniknąć jednego z najczęstszych typów kolizji – wjechania w tył innego samochodu przy niskiej prędkości. Dzięki niemu samochód zwolni bądź zatrzyma się w przypadku nieuchronnej kolizji.

Monitorowanie martwego pola i ruchu poprzecznego przy cofaniu informują nas o samochodach, których nie mamy możliwości zobaczyć. Ten pierwszy wykrywa auta w martwym polu lusterek w trakcie jazdy i zmian pasa, ten drugi za to, podczas wyjeżdżania tyłem z miejsc parkingowych, sprawdza czy z obu stron mamy wolną drogę.
Te wszystkie systemy razem tworzą świetnego asystenta kierowcy, dzięki któremu można uniknąć bardzo wielu niebezpiecznych sytuacji na drodze.

Jinba Ittai i KODO

Filozofia, jaką kierują się inżynierowie Mazdy projektując samochody, nazywa się Jinba Ittai. Mówi ona o jedności jeźdźca z koniem, czy też kierowcy z samochodem. Patrząc przez pryzmat bezpieczeństwa, to podejście znakomicie oddaje najważniejszą zasadę projektowania systemów aktywnego bezpieczeństwa – samochód ma współpracować z kierowcą. KODO to natomiast sztuka projektowania, jaką przyjęła Mazda, inspirowana siłą i zwinnością zwierząt. Być może to właśnie jest przyszłość motoryzacji – dzięki aktywnym systemom bezpieczeństwa, można nadać samochodom prawie zwierzęcy instynkt, który w połączeniu z dobrym kierowcą zapewnia idealne bezpieczeństwo.

Najnowsza oferta Mazdy wraz ze szczegółową specyfiką systemów bezpieczeństwa dostępna jest na stronie: https://www.mazda.pl/.

Dodaj komentarz