W Polsce z dniem 2 lutego 2022 weszła w życie nowelizacja ustawy dotyczącej transportu drogowego. Dotyczy ona wdrożenia przepisów unijnego Pakietu Mobilności regulującego zasady międzynarodowego prawa transportowego. Jakie znaczenie będzie miała ta nowelizacja dla polskich przewoźników i kierowców?
Określenie zasad funkcjonowania międzynarodowego ruchu drogowego
Unijny Pakiet Mobilności ma na celu polepszenie warunków pracy kierowców w krajach Wspólnoty. Dotyczy on trzech płaszczyzn transportu:
- zawodu przewoźników i ich dostępu do międzynarodowych rynków,
- czasu pracy kierowców w wymiarze dziennym i tygodniowym oraz częstotliwości przerw na wypoczynek,
- kontroli drogowych i trybu zatrudniania pracowników.
Dla celów stosowania tych regulacji Pakiet Mobilności zawiera szereg rozporządzeń szczegółowych. Służą one poprawie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. Na to ma wpływ czas pracy kierowców oraz optymalna organizacja przerw i okresów odpoczynku. W zakresie ochrony warunków pracy kierowców zwrócona jest uwaga na zapewnienie parkingów odpowiednio wyposażonych w infrastrukturę sanitarną zgodnie z normami unijnymi, punkty zakupu artykułów żywnościowych oraz urządzenia łączności umożliwiającej komunikację. Są też zapisy odnośnie do sposobu rejestrowania przebytej trasy oraz sposobu i czasu przeprowadzania kontroli.
Dostosowanie polskiej ustawy do europejskiego Pakietu Mobilności
Wprowadzono ulgi podatkowe dla kierowców międzynarodowych oraz dokładniejszą ewidencję czasu ich pracy. Ma się to odbywać na podstawie danych z kart kierowców i zapisu tachografów. Zastosowano korzystne dla pracowników zmiany w określaniu limitu i naliczaniu wynagrodzenia za czas pracy w porze nocnej. Nowelizacja ustawy likwiduje delegacje jako formę wykonywania zadań służbowych w przewozach międzynarodowych. Ma to związek z tym, że Unijny Pakiet Mobilności zaleca wyrównywanie zasad naliczania wynagrodzenia do płac zagranicznych.
Wytyczne dla przewoźników
W świetle znowelizowanej ustawy obowiązują ścisłe zasady organizacji przewozów międzynarodowych:
- kierowca realizujący przewóz towarów pojazdami powyżej 2,5 tony DMC musi spełniać warunki przewodnika drogowego oraz posiadać stosowną licencję,
- baza przewoźnika ma być dostosowana do liczebności floty pojazdów,
- obowiązek corocznego informowania o liczbie pracowników i operacji transportowych w roku poprzednim.
W polskim prawie dodano taryfikator kar pieniężnych za nieprzestrzeganie zasad Pakietu Mobilności. Dotyczą one braku odpowiedniej dokumentacji; na przykład listów przewozowych, czy wpisów o przekroczeniu granicy, a także wykroczeń wynikających z nieprzestrzegania przepisów.